Yoga – IDROTT


Yoga kan vara positivt för ditt idrottande, då yoga positionerna är uppbyggda så att de både stärker och stretchar musklerna och får hela muskulaturen i balans. Meditation och andningsövningar stärker och förbättrar dig mentalt.

När du utöver idrott använder du oftast samma muskler hela tiden och det leder till att vissa muskler blir starka och kanske korta medans då andra muskler blir svaga i jämförelse och det kan ge muskulär obalans i kroppen. Muskulär obalans leder ofta till skador över tid och en grundförutsättning för topp-prestationer inom idrott är ofta långa perioder av bra träning.  

Meditation och pranayama (andningsövningar) är en viktigt del av yoga och kan förbättra din återhämtning mellan träningspassen. Meditation innebär att aktiviteten i det sympatiska nervsystemet minskar och aktiviteten i det parasympatiska nervsystemet ökar. Det är till stor nytta för kroppens förmåga att koppla av och återhämta sig, samtidigt som även koncentrationsförmågan förbättras och du har lättare för att tänka positivt.

Vill du veta mer

om hur vi kan arbeta med tillsammans, så skicka mig gärna ett mejl .

Margareta Hultman
Varmt välkommen,
Margareta

———————————————————————————————————

BOKA TID i Zürich –  BOKA TID på Skype, FaceTime–  BOKA TID i Göteborg